Finančný príspevok na stravovanie z daňového hľadiska

Dňa 4.2.2021 bola v NRSR schválená novela Zákonníka práce, ktorá okrem viacerých iných zmien zavádza s účinnosťou od 1.3.2021 poskytovanie finančného príspevku na stravovanie zamestnancov.

V najnovšom newslettri sa dozviete o: 

Stiahnite si newsletter

Čo znamená zavedenie možnosti voľby medzi stravným lístkom/stravovacou kartou a poskytovaním finančného príspevku pre zamestnávateľa a pre zamestnanca z hľadiska dane z príjmov?

Pri finančnom príspevku na stravovanie je zamestnávateľ povinný podľa Zákonníka práce prispievať zamestnancovi v sume:

  • najmenej 55 % minimálnej hodnoty stravovacej poukážky,
  • najviac 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín.

Nad rámec povinnosti podľa Zákonníka práce môže zamestnávateľ v závislosti od svojho rozhodnutia prispievať na stravovanie aj:

  • z prostriedkov sociálneho fondu v závislosti od výšky vytvoreného sociálneho fondu;
  • „dobrovoľným“ príspevkom.

Žiadať o poskytnutie finančného príspevku na stravovanie nebudú môcť všetci zamestnanci. Právo voľby sa netýka tých zamestnancov, ktorí sú zamestnaní u zamestnávateľa, ktorý prevádzkuje vlastné stravovacie zariadenie alebo zabezpečuje stravovanie v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa.

Zdaňovanie u zamestnanca a konateľa, daňový výdavok u zamestnávateľa a SZČO 

Úprava v Zákonníku práce sa dotkla aj Zákona o dani z príjmov, ktorý bol v tejto súvislosti novelizovaný vo väzbe na zdanenie príjmov zamestnanca zo závislej činnosti. U zamestnanca sa za príjem oslobodený od dane bude považovať okrem hodnoty stravy poskytovanej zamestnávateľom zamestnancovi na spotrebu na pracovisku alebo v rámci stravovania zabezpečovaného prostredníctvom iných subjektov aj finančný príspevok na stravovanie poskytovaný podľa Zákonníka práce.

Nakoľko sa novelizované znenie odvoláva pri finančnom príspevku na stravovanie na ustanovenia Zákonníka práce, ak by zamestnávateľ pri finančnom príspevku na stravovanie prispieval aj „dobrovoľným“ príspevkom, mala by táto suma predstavovať zdaniteľný príjem zamestnanca. Názory odbornej aj laickej verejnosti sa však pri výklade tohto ustanovenia líšia. Dňa 25. februára 2021 vydalo Finančné riaditeľstvo SR informáciu k zdaňovaniu finančnému príspevku na stravovanie, ktorá však metodicky nerieši situácie "dobrovoľného" príspevku nad rámec Zákonníka práce. Po jeho zverejnení budeme v prípade potreby túto informáciu aktualizovať.

Stravný ístok / Stravovacia karta

Finančný príspevok na stravovanie

Zamestnanec

Zamestnávateľ

Zamestnanec

Zamestnávateľ

Príspevok podľa Zákonníka práce (55%)

Oslobodený príjem

Daňový výdavok

Oslobodený príjem

Daňový výdavok

Príspevok zo sociálneho fondu

Oslobodený príjem

Daňový výdavok v čase tvorby SF

Oslobodený príjem

Daňový výdavok v čase tvorby SF

Dobrovoľný príspevok

Oslobodený príjem

Nedaňový výdavok

Zdaniteľný príjem

Nedaňový výdavok*

*ak sa nejedná o zamestnanecký benefit upravený v kolektívnej zmluve, internom predpise, pracovnej alebo inej zmluve uzatvorenej medzi zamestnancom a zamestnávateľom v súlade so Zákonníkom práce.

Ak by zamestnávateľ poskytoval finančný príspevok na stravovanie aj konateľovi bez pracovno-právneho pomeru, ktorý vykonáva činnosť na základe zmluvy o výkone funkcie, takto poskytovaný príspevok je nad rámec Zákonníka práce. Zákonník práce umožňuje rozšírenie okruhu osôb iba pri zabezpečení stravovania a finančný príspevok nepredstavuje ďalšiu formu zabezpečenia stravovania, ale je jeho alternatívou. Pre konateľa by takto poskytnutý finančný príspevok predstavoval zdaniteľný príjem v plnej výške.

Novela Zákona o dani z príjmov sa nedotkla ustanovení upravujúcich daňové výdavky a preto sa zmena netýka SZČO a živnostníkov. Títo si nemôžu finančný príspevok na stravovanie uplatniť do daňových výdavkov a pre nich predstavujú stravné lístky/stravovacie karty momentálne najvhodnejšiu formu stravovania, ktorá je uznaná za daňový výdavok.

Aké môžu byť ďalšie dôsledky zavedenia finančného príspevku pre zamestnávateľa? 

Účelová viazanosť finančného príspevku

Zákonník práce definuje finančný príspevok ako „účelovo viazaný finančný príspevok na stravovanie“. Súčasná legislatíva neupravuje spôsob preukazovania účelovosti využitia finančného príspevku. Je preto otázne či a ako sa má účelovosť zo strany zamestnávateľa prípadne zamestnanca preukazovať.

Zákaz diskriminácie

Ak na základe voľby zamestnancov bude zamestnávateľ poskytovať niektorým zamestnancom stravné lístky/stravovacie karty a iným zamestnancom finančný príspevok na stravovanie, hodnota finančného príspevku a sumy, v akej zamestnávateľ prispieva na stravovanie vo forme stravných lístkov/stravovacích kariet by mala byť rovnaká.

V tejto súvislosti, vzniká otázka či nedochádza k diskriminácii v prípade, ak zamestnávateľ poskytuje „dobrovoľný“ príspevok na stravovanie nad rámec zákona, ktorý by mal byť zamestnancovi zdanený vo mzde a zamestnanec dostane finančný príspevok v netto hodnote po zdanení.

Vyplácanie finančného príspevku

Podľa doterajšieho prístupu, keď zamestnávateľ poskytuje zamestnancom stravné lístky resp. dobije stravovaciu kartu spätne za už uplynulé dni mesiaca, vo vzťahu k už uplynulým dňom sa takýto postup považuje za nesplnenie povinnosti zabezpečenia stravovania pre zamestnancov vyplývajúcu zo Zákonníka práce a k tomu prislúchajúci náklad nie je možné považovať za daňový výdavok zamestnávateľa. Analogicky by sa teda malo posudzovať aj vyplácanie finančného príspevku na stravovanie, ak nie je poskytnutý na začiatku mesiaca, ale až napríklad 15. deň v mesiaci spolu so mzdou zamestnanca.

Interná smernica

Aj keď Zákonník práce upravuje možnosť, nie povinnosť zamestnávateľa ustanoviť podrobnosti výberu a realizácie povinnosti zabezpečovať stravovanie alebo poskytovať finančný príspevok na stravovanie vo vnútornom predpise, odporúčali by sme interné smernice zamestnávateľa nadväzne na túto zmenu upraviť. Možno tak urobiť aj formou dodatku k už existujúcej smernici, ktorý určí. akým spôsobom má zamestnanec vykonať voľbu formy stravovania (písomne/emailom, na tlačive určenom zamestnávateľom) ako aj ďalšie podrobnosti poskytovania a vyplácania finančného príspevku.

Poplatok za sprostredkovanie stravovania

Poplatok (provízia) za sprostredkovanie stravovania, ktorú účtujú emitenti stravných lístkov/stravovacích kariet je výlučne výdavkom zamestnávateľa. Ak by nastala situácia, že by sa len jeden zamestnanec u zamestnávateľa rozhodol pre stravné lístky/stravovaciu kartu, takýto výdavok musí znášať zamestnávateľ a nemôže ho v žiadnom prípade presunúť na zamestnanca tým, že by jeho výšku zrazil zo mzdy zamestnancovi.

Document

Finančný príspevok na stravovanie z daňového hľadiska